PH Limited Editions fra Louis Poulsen

1. september 2020 kan du igjen skaffe deg en helt unik Limited Edition fra Louis Poulsen. Forhåndsbestill PH 2/1 Bord Rav allerede fra 1. september 2020, og vær blant de første som mottar bordlampen hjemme hos deg.  
Lampene leveres fra 1. oktober 2020.

2020 Limited Edition er den ikoniske og veldig populære PH 2/1 Bordlampe. Her har designet gått tilbake til hva det hele startet med.
Et 3-skjermsprinsipp som Poul Henningsen utviklet som en hyllest til det korrekte lyset, og som på den tiden markerte ham som verdens største designer innen belysning.
På Limited Edition-bordlampen er det 3 skjermer i munnblåst italiensk glass i en vakker og varm ravfarget nyanse. Lampens stativ er i rå ubehandlet messing, som over tid vil patinere og gi bordlampen et helt unikt utseende. På stativet finner du også bryteren, akkurat likt som da den første modellen av PH 2/1-bordlampen stod klar for mange år siden – en gjennomgangsbryter som gir bordlampen et spesielt preg.  

Fra 1. september 2020 til og med 31. desember 2020 kan PH 2/1 Bord Rav bestilles.
Hvis du ønsker hvite skjermer til, kan du fra 1. oktober 2020 og frem til 1. november kjøpe et hvitt skjermsett til en gunstig pris.  


Louis Poulsen er kjent for deres vakre lamper i klassisk design. I tett samarbeid med anerkjente designere, som blant annet Arne Jacobsen, Verner Panton og ikke minst Poul Henningsen, har de produsert enestående lamper som ikke bare er en fryd for øyet, men også skaper et vakkert lys.

Hver høst hyller Louis Poulsen, Poul Henningsens geniale arbeid med å forme lyset, ved å produsere en ekstraordinær PH-lampe ut fra et av hans eksisterende design. Det er blant annet blitt til limited editions av PH 3/2-bordlampen og den populære PH Artichoke (HP Konglen).
I 2019 lanserer Louis Poulsen en eksklusiv Limited Edition av hans enestående PH 3/2-gulvlampe – bedre kjent som ”Vannpumpen”. Den nye varianten har skjermer i munnblåst ravfarget glass, som fremhever skjermens organiske former og den vakre rammen i messing.

Poul Henningsen – oppfinner og legebarn

Nysgjerrighet og lyst til livet hører til de verdiene som Poul Henningsen fikk fra oppveksten. Han var tidlig begavet med håndverk og oppfinnsomhet som fikk innflytelse på hans design. Som 16-årig oppfant han den selvpumpende sykkelen som ble belønnet med "Det Hielmstierne-Rosencroneske legatet for oppfinnere", og han hadde dermed fått vekket lysten til å løse praktiske problemer på en visjonær måte.
Den første lysfilosofien – Tankene bak den ikoniske PH-lampen

Den første lysfilosofien – Tankene bak den ikoniske PH-lampen

I 1907 så den danske designeren, arkitekten, forfatteren og kulturkritikeren Poul Henningsen for første gang elektrisk lys. I 1920 hadde halvdelen av alle danske husstander elektrisk lys, men han syntes at den elektriske pæren ga et umulig lys – enten var lyset alt for skarpt eller så slukte skjermen det meste av lyset. Han arbeidet derfor på å utvikle en lampeskjerm som sendte lyset ut i rommet med sin fulle styrke, uten å blende og dedikerte den gang det meste av livet sitt til å temme og raffinere fenomenet.
”Det virker som om de lysstyrkene teknikerne i de siste årene har skaffet oss for billige penger, er skaffet på bekostning av lysets kvalitet, skjønnhet og sannhet" – Poul Henningsen. "Tenk heller på i gamle dager, hvor fint og grundig arbeid de kunne gjøre - filigranarbeidere, urmakerne osv., med lyset fra en enkelt flamme".

Ifølge Poul Henningsen hadde teknikerne en drøm å lage natt om til dag – en drøm som ifølge ham var både ukunstnerisk og feil, siden mennesket ikke var i stand til å unnvære døgnets rytme. "På en vinterdag, når skumringen nesten møtes midt på dagen, kan man ha lyset tent døgnet rundt - men det skal naturligvis ikke være et lysrør, som er i familie med lyset på en sommerdag kl. tolv på dagen".
Det var tanker som disse som ga Poul Henningsen ønsket om å konstruere en lampe som reduserte den ubehagelige blendingen og forbedret det elektriske lyset i forhold til menneskets behov.

Ifølge myten fikk han allerede tanken om et nytt skjermsystem tilbake i 1915, da hans mor, forfatter Agnes Henningsen, var fortvilet over å se seg selv i speilet. Hun var veldig forfengelig og oppfattet seg selv som stygg i el-pærens kalde lys, og savnet det varme skjæret fra petroleumslampen. Dermed oppstod ønsket hans om å konstruere nye lamper til hjemmet, og han begynte derfor å eksperimentere med diverse pærer, reflektorer og skjermer. Uansett hva som trigget ham, var Poul Henningsen veldig opptatt av ideen om å skape et bedre lys.

Poul Henningsen og Louis Poulsen

Poul Henningsen har i flere år jobbet med å konstruere PH-lampen. Han forsøkte seg med sin første kulelampe med lameller i 1921, og tegnet samme år PH-gatelykten som ble kjent som "Slotsholmslykten". Noen år senere ga hans nyvunne erfaring ham tilgang til en utstilling av moderne kunsthåndverk i Paris. Det skjedde på bakgrunn av lampeskjermene som var konstruert så lysstrålenes retning og refleksjon ble fordelt veldig presis.

Det var her lampeprodusenten Louis Poulsen fikk øynene opp for Poul Henningsens design og ga ham oppgaven i å fremstille ti forskjellige lamper til utstillingen. Lampene ble stilt ut under navnet "Systéme PH" og vant topp-priser i alle seks klasser av belysningsarmaturer.
Siden den gang har samarbeidet ført til mange store designklassikere. Eksempelvis Poul Henningsen Konglen, PH5 og ikke minst PH Snowball.

Basert på egne erfaringer og nye beregninger av lysrefleksjon, utviklet Poul Henningsen i 1926 en lampe med 3 krumme skjermer – PH-lampen!
Lampen var konstruert slik at det var samme vinkel mellom skjermen og lysets stråler. På den måten slapp det direkte lyset ikke ut, men reflekterte i stedet i den retningen man ønsket.
Han beskrev selv skjermene som en tallerken, en skål og en kopp i proporsjonene 4:2:1.
Siden da har Louis Poulsen presentert flere hundre forskjellige PH-lamper, fra lysekroner til stå-, vegg-, tak-, og bordlamper. Alle bygget på det samme enkle treskjermssystem.


Ravfarget og messing

Da Louis Poulsen og Poul Henningsen i slutten av 1920-tallet første gang introduserte munnblåst farget glass var det for å tiltrekke nye kunder. Man hadde den gang stor vekt på de naturlig varme fargene med markante uttrykk og vakkert håndverk. Glasskjermene har den fordelen at de lar noe av lyset skinne gjennom og retter det samtidig både nedover, oppover og utover. Dermed bidrar lampen også til den samlede belysningen i rommet og til den hyggelige atmosfæren.

Vi ser fortsatt en tendens til å bringe de gylne fargene inn i den skandinaviske innredningen, og det er spesielt fokus på de gule nyansene – helt fra den lysegule til de mørkegule nyansene. De ravfargede skjermene passer perfekt inn i de tendensene der fargen virker utrolig innbydende og gir et varmt og rolig uttrykk. Det gylne lyset fra de ravfargede skjermene minner mest om lyset fra et stearinlys - et stemningslys som Poul Henningsen var veldig opptatt av å gjenskape i det elektriske lyset for å ramme menneskets behov.
PH 3/2 ravfarget glass gulvlampe "Vannpumpelampen" - Limited Edition 2019

PH 3/2 ravfarget glass gulvlampe "Vannpumpelampen" - Limited Edition 2019

Vannpumpen ble utviklet under krigen og hører til den gruppen av lamper som ”overlevede” krigens knapphet på materialer og nedskjæringer på Louis Poulsens store utvalg av PH-lamper. På grunn av vippearmen som kan vippe opp og ned, fikk leselampen raskt navnet "Vannpumpelampen" som er det navnet vi kjenner den under i dag.

Den tidligere modellen av Vannpumpen fra starten av 1940-tallet er bryteren montert på vippearmen, mens den senere ble montert på ledningen. I dag er bryteren plassert på enden av vippearmen, hvor Poul Henningsens initialer er vakkert inngravert i kontakten.

For å understreke lampens autentisitet og skape et sofistikert look, er lampens fot, stander og arm utført i ubehandlet messing. Den varme fargen gir en intim og hyggelig stemning til rommet og går hånd i hånd med den moderne innredningen, hvor vi svermer for de metalliske nyanser. Med tiden vil det ubehandlede oppnå en naturlig patina og hver enkel lampe vil oppnå et helt unikt uttrykk.

Den verdenskjente PH-lampen passer perfekt inn i tidens tendenser, hvor det er mote å innrede hjemmet sitt med markante designlamper med historie. Det er stor oppmerksomhet på designklassikere i den skandinaviske stilen der "Danish Modern" er blitt en utbredt trend.
PH 3/2 Bordlampen – Limited Edition 2018

PH 3/2 Bordlampen – Limited Edition 2018

Det tradisjonsrike belysningsselskapet Louis Poulsen lanserte i 2018 en Limited Edition av PH 3/2-bordlampen. Bordlampen er skapt av den anerkjente og innflytelsesrike arkitekten Poul Henningsen. Gjennom hele livet jobbet han dedikert med å forme belysning og skape ”det gode lyset”. Designet hans er kjent og elsket over hele verden – nå også i den eksklusive materialkombinasjonen; Tre skjermer er fremstilt i munnblåst ravfarget italiensk glass, mens rammen er i lett børstet messing.

Bryteren er innebygd og plassert nederst i messingrammen – rett over inngraveringen av Poul Henningsens initialer. En plassering som kan spores helt tilbake til 1920-tallets PH-bordlamper. Den originale detaljen, samt det gjennomtenkte formspråket og det eksklusive materialet, gjør Limited Edition-bordlampen til et tidløst verk som øyeblikkelig tilfører rommet en varm eleganse.  



PH 3½-3 limited edition - 2017

PH 3½-3 limited edition - 2017

Den eksklusive PH 3½-3 limited edition pendelen med ravfarget glass og messingramme, er lansert av Louis Poulsen som en hyllest til Poul Henningsens geniale lek med lyset.

PH designet det legendariske tre-skjermsprinsippet tilbake i 1926, og det ble allerede på slutten av 1920-tallet introdusert med farget glass. Designet på messingopphenget ble opprinnelig introdusert i 1928. Det italienske, mundblåste trelagsglasset i den klassiske ravnyansen understreker pendelens eksepsjonelle varme og menneskelige uttrykk. Da glasset til hver pendel er produsert individuelt, varierer alle lampene en smule fra hverandre. Hver lampe er unik og like så mye et kunstverk som funksjonell belysning.

Den varme ravfargen og glansen på utsiden av skjermen kombinert med den sandblåste matte undersiden, gir et bløtt lys med en ideell diffusjon. Når pendelen er slått av, fortsetter den med å spille en dynamisk rolle i omgivelsene, da dens blanke overflate speiler omgivelsene. Opphenget i børstet messing er ubehandlet, så det vil danne en unik patina med tiden, medmindre det poleres.