Multi-Lite – En vakker og funksjonell lampe av Louis Weisdorf

Den danske arkitekten og tekniske tegneren; Louis Weisdorf, står bak mange ikoniske designklassikere innen belysning. En av de mest populære lampene; Multi-Lite-pendelen, designet han i 1972, hvor den ble produsert av Lyfa i to forskjellige fargekombinasjoner; hvit med en ring i krom eller en versjon i messing med hvitt interiør. Siden 2016 er lampen blitt produsert hos det danske belysningsfirmaet; Gubi, i tett samarbeid med Louis Weisdorf. I tillegg til den originale fargekombinasjonen, er lampen i dag tilgjengelig i flere forskjellige farger.

Les mer om Louis Weisdorf her.

En lampe med varierende utseende

En lampe med varierende utseende

Ifølge Louis Weisdorf er lamper for det meste statiske i form og uttrykk – når de først er tegnet, satt i produksjon og installert i hjemmet, så er de som de er! Med et ønske om å lage en lampe som kunne mer enn det, gikk han i gang med å designe en lampe der brukeren kunne sette sitt preg på designet. Målet var at lampen lett kunne endres når man fikk lyst på variasjon eller hadde et behov for det:

”Slik var det jeg fant på å lage Multi-Lite med skjermer som kan roteres i forskjellige stillinger, noe som endrer utseendet markant og lyset kastes i nye retninger. Og min teori om kjøpernes behov for selv å kunne påvirke utseendet på lampen deres, ser ut til å stemme”.

Den karakteristiske lampeskjermen består av flere forskjellige elementer; to sylindriske skjermer i midten som skjuler lyskilden i sentrum, og tillater et opp- og nedover lys. De to ytre skjermene er hver for seg formet som en fjerdedel av en kule og kan roteres rundt lampens midtakse. De kan derved plasseres slik at de danner en halvkule som enten lar lyset slippet ut nedenifra eller ovenfra. De to skjermene kan justeres uavhengig av hverandre, og gir derfor muligheten til å stille dem inn i en asymmetrisk posisjon som ikke bare gir lampen et spennende og iøynefallende utseende, men skaper på samme tid et spennende asymmetrisk lys.

Se hele serien her, som i dag består av pendelen i to forskjellige størrelser, samt bordlampe og gulvlampe.

Louis Weisdorfs interesse for form og design

Louis Weisdorfs interesse for form og design

Det ble veldig tidlig klart for Louis Weisdorf at han hadde en romfølelse og var i stand til å visualisere den. To veldig viktige forutsetninger for å kunne arbeide med form og design. Han hadde samtidig et medfødt behov for å ville endre utseendet og forbedre funksjonen på ting og saker rundt seg, da er det opplagt å bli designer. Han ble derfor utdannet på Kunstakademiets Arkitektskole, der utdannelsen på den tiden også omfattet Industriell Design.

”At jeg begynte å jobbe med lysdesign var litt tilfeldig. På et tidspunkt kom jeg nemlig til å jobbe for PH (Poul Henningsen), og senere Verner Panton. Spesielt PHs prinsipper for lampers avskjermning av lyskilden slik at den ikke blender, tok jeg til meg.” Forteller han i et intervju og tilføyer at han imidlertid ikke fikk muligheten til å tegne lamper før han arbeidet som arkitekt i Tivoli.

Hans første selvstendige designede lampe var Konkyliependelen fra 1964. Inspirert av PHs lysprinsipper, Verner Pantons fantasiverden og Tivolis fargerike, kreative miljø. Men det som gjorde den spesiell var at den ble konstruert av 12 ensartede lameller. En spesiell Tivoli-utgave som var gullanodisert utvendig og skiftevis oransje og rødlakkert innvendig, ble hengt opp i hele hagen. Det henger fortsatt enkelte Konkylie-pendler ved Kinesertårnet.

Ideen med lamper som er bygget opp av ensartede elementer er et av kjennetegnene til Louis Weisdorfs lampedesign. Det samme prinsippet kan for eksempel sees i forbindelse med den kjente kuleformede Turbo-pendel, samt Facet-lampen og den vakre Konkylie-pendelen. ”Det som bl.a. fascinerte meg var det veldig enkle konstruksjonsprinsippet, men også at man kunne variere lampenes utseende ved å blande forskjellige fargede lameller. Men etter hvert savnet jeg flere muligheter for variasjon, inntil jeg fikk en helt ny ide. Hvor inspirasjonen kom fra, aner jeg ikke”.  

Nært samarbeid med GUBI


Louis Weisdorf ble kjent med Gubi-familien da han bodde i samme kvarter på Frederiksberg og hadde barn som gikk på samme skole. Imidlertid gikk det mange år før GUBI fikk øynene opp for sin Turbo-pendel og tilbød å sette den i produksjon. Det ble starten på et vellykket samarbeid om Multi-Lite, som senere ble supplert med standerlampen og bordlampe i mange fargekombinasjoner.  

Gubi er et dansk designfirma som produserer både møbler og lamper. De legger stor vekt på estetikk, funksjonalitet og kreativitet, der Louis Weisdorfs Multi-Lite-lampe passer helt perfekt.

Les mer om det danske belysningsfirmaet GUBI her.