UMAGE et dansk merke med fokus på miljøet



Vi har fokusert på UMAGE som merkevare sammen med CCD Søren Ravn Christensen, og har spurt dem mye om deres ideer, deres interesse for miljøet og mye mer. Dykk ned i et spennende univers sammen med oss og UMAGE, og bli enda klokere på hva merkevaren er og hva de står for.


Finn alle lampene fra UMAGE her


Et nytt merke ser lyset

Tilbake i 2008 startet historien om UMAGE – målet var å skape et bærekraftig konsept av fleksible kvalitetsdesign.

Selskapet ble startet av Jacob Nannestad Hansen og Søren Ravn Christensen. Sammen så de et hull i markedet og behovet for kvalitetsbelysning til en overkommelig pris. Det var også viktig at ideen skulle gi en god opplevelse – både for butikkeieren, men også hele veien til kunden.

At ideen stammer fra lamper var kanskje ikke helt fjernt, da Sørens far designet lamper tilbake på 1970–tallet.

Ideene oppstår
Inspirasjonen til design kommer hovedsakelig fra naturen, men også andre erverv slik som arkitektur og mote, hvor det finnes inspirasjon til materialer og former.  
En ny idé oppstår basert på behovene og trendene de ser i markedet, men det er alltid viktig for UMAGE at nye design dekker et behov. Prosessen til et nytt design starter med å definere behovene til målgruppen, og med ideer til hvordan UMAGE kan løse det. Det er viktig at det ikke bare blir laget et nytt produkt, det må alltid oppfylle og dekke et behov.



<font size="+3" style="font-weight:100;">Fjærlampen fra UMAGE</font>

Fjærlampen fra UMAGE

I den grad er Eos en lampe som har satt UMAGE på verdenskartet, og dens svevende og romantiske uttrykk gjør det også til noe helt unikt og spesielt. Eos er laget av gåsefjær, et annerledes og levende materiale – og designet oppstod sannsynligvis litt som en tilfeldighet. ”Tanken var å finne en ny tilnærming til lamper som kunne imøtekomme den danske ”hyggen”. Uttrykket skulle være mykt og levende – noe man bare har lyst til å ta på når man ser det. Til et annet prosjekt skulle det brukes litt fjær, men de kunne kun kjøpes kilovis, jeg spurte om jeg kunne låne litt – og dette ga ideen til EOS, UMAGEs populære fjærlampe”. - Søren Ravn Christensen


Se alle de flotte modellene av EOS-lampene her

<font size="+3" style="font-weight:100;">Et miljøbevisst selskap</font>

Et miljøbevisst selskap

UMAGE setter en stor ære i å være miljøbevisst i mange av deres tankesett, men de går ikke til ytterligheter – det skal gi mening. Derfor, i de aller fleste tilfeller, er produktene deres flatpakket. Dette betyr at de trenger mindre emballasje/innpakning, de kan redusere lageromkostningene både hos seg selv og kundene deres, og viktigst av alt, at de kan spare på transportomkostninger, og dermed passe på miljøet.  

Men også når det gjelder valg av leverandører og materialer, brukes det tid på å finne den perfekte, uansett om det er en ny leverandør eller et nytt materiale. Det er viktig at det kan dokumenteres miljøvennlige materialer og produksjonsmetoder. Derfor er alle tekstilene deres 100% resirkulerbare, og innen 2022 er målet at alt skal være resirkulerbart.

Deres vakre innpakning kan også gjenbrukes til vakre oppbevaringskasser, og innen utgangen av 2021 er målet at all emballasje skal være resirkulerbart.  

UMAGE gjør mer enn det! Hver gang de selger et møbel eller en lampe i tre, planter selskapet et tre. Så når du kjøper en lampe i tre vet du at det plantes et nytt tre for å passe godt på jorden vår.


Du kan finne mange vakre tre-lamper fra UMAGE her


Det miljøbevisste kommer også til uttrykk i UMAGEs budskap til deg som drømmer om en vakker lampe fra UMAGE.; ””Ikke bare sparer du miljøavtrykket, du kjøper også en historie og et tidløst design som du vil elske og bruke i mange år”.