Historien om iF Design
Den første Mercedes E-Klasse lanseres, likestilling mellom menn og kvinner for loven skrives inn i den tyske grunnloven, og 16. og 17. juni finner det sted et gigantisk folkeopprør øst for grensen i Berlin, som sprer seg til det meste av DDR og blir en nasjonal helligdag frem til 1990 i Vest-Tyskland.
Året er 1953 i Forbundsrepublikken Tyskland, og krigens ettervirkninger merkes fortsatt - særlig i DDR, men også vest for jernteppet. Tysk industri, i beste fall stagnerende og i verste fall sønderbombet, sliter med å finne fotfeste både i Tyskland og i utlandet.
Seks år tidligere hadde den britiske militærregjeringen grunnlagt Hannover Messe i en uskadet fabrikkbygning i Hannover-forstaden Laatzen. Tanken var at messen skulle hjelpe økonomien og industrien til å komme på fote igjen etter krigen - og gjøre Hannover til den nye messebyen, ettersom den gamle messebyen, Leipzig, nå lå i den sovjetiske delen av Tyskland.
Hannover-messen ble en braksuksess, og folk fra hele Tyskland besøkte messen for å vise frem nye produksjonsmidler, metoder og oppfinnelser - og ikke minst for å skape en institusjon som skulle støtte, videreutvikle og hylle design av industriprodukter: iF e.V. ble grunnlagt - et symbol på design av høy kvalitet siden den gang.
Det anslås at over 700 000 mennesker fra hele verden besøkte messen.
Bilde: Märklins stand på den første Hannover-messen, 1947. Bundesarchiv, Bild 183-2005-0808-508 / CC-BY-SA 3.0