Et kyss i balanse – New Works Kizu



Et kyss i balanse – New Works Kizu
En stor, men lett skjerm, og en slank, men tung kropp. To motstående geometriske former som møtes på et nullpunkt. Et kyss, hvorfra to halvkuler henger, og skaper en form som ikke er til å ta feil av.  

Så lett kan man faktisk beskrive den utsøkte Kizu-serien fra New Works. Bordlampen, som har tatt kommoder, skrivebord og hyller med storm, er en ekte design-genistrek som med sitt helt unike uttrykk og utrolig vakre design virkelig har sementert seg selv som en ung klassiker – i stil med noen av de største lampedesignene.

<hr>


”Jeg er veldig takknemlig for påskjønnelsen Kizu har fått - fra influensere og viktigst av alt fra kundene. Det er en bekreftelse på at du gjør noe riktig,” forteller Lars Tornøe, som er designeren bak.  

Han er fra Bergen, og har etter hvert bygget opp en imponerende og lang portefølje av samarbeid med noen av de mest spennende designselskapene i hele Norden. Materia, Muuto og Vestre er bare noen av navnene som har hatt gleden av å jobbe med Lars Tornøe – i tillegg til New Works selvsagt.  

Han beveger seg innenfor både møbler, boligtilbehør og lamper – og nyter å designe alt innenfor disse kategoriene, i tillegg til at han liker å jobbe med ulike bedrifter.  

”Jeg tror det bringer mer variasjon inn i hverdagen, og det gjør deg mer fleksibel som designer. Akkurat som ordtaket ‘Ikke legg alle eggene i én kurv,» sier Lars Tornøe.  

Han går alltid til oppgavene med samme tankesett – han vil gjerne lage tidløse design med kommersiell appell – noe som ifølge Lars Tornøe selv har vært vellykket så langt. Det er imidlertid også her den store utfordringen ligger, nemlig «å skape noe ikonisk innenfor en kategori som allerede inneholder et forbløffende antall produkter.»

En utfordring som Lars Tornøe takler.

Se den originale Kizu her
<hr>


En bordlampe blir til
Historien starter med medgründer av New Works og kreativ direktør Knut Bendik Humlevik, som tilbake i 2015 var på utkikk etter nye design. Han hadde to designbriefer som mulige prosjekter – og siden han allerede kjente Lars Tornøe, da de begge var fra Bergen, var det opplagt å ta kontakt med nettopp ham – men da de møttes var det noe helt annet som Lars Tornøe viste frem:

”I stedet viste Lars meg Kizu, og jeg ble umiddelbart solgt,” sier Knut Bendik Humlevik.

Samarbeidet mellom de to startet umiddelbart, og Lars Tornøe gikk i gang med å finpusse designet og gjøre formen klar. En prosess der både materiale, lyskilde og det generelle uttrykket ble satt i fokus og skarpskåret. Ifølge Lars Tornøe er det en viktig del av prosessen som ikke må forhastes:  


”Denne fasen tar så lang tid som det tar før jeg er fornøyd med et konsept. Når konseptet er presentert og godkjent, går prosjektet som regel inn i en mer teknisk fase, med fokus på produksjon, tilpasning og optimalisering,» sier han.  

Det var også her de ikoniske materialene ble valgt ut, som i dag er et varemerke for Kizu, akkurat slik den ikoniske formen er. Lars Tornøe forteller at materialvalget på en måte var opplagt – lampens form og balanse krevde en tung bunn og en sterk, men lett topp, slik at lampens tyngdepunkt kom ned i høyden og slik at lampen ikke velter:

”Materialene er drevet av funksjon og estetikk. Basen skulle være tung og den har den perfekte formen for å lages i stein. Vi ønsket et mykt, diffust lys fra skyggen, og til slutt ga akryl den beste muligheten for fabrikasjon og styrke.”

Sluttresultatet kjenner du – og da den originale store Kizu landet i hyllene til lampeforhandlere, var det de samme tre marmornyansene som den lille versjonen senere kom ut i – og de samme tre nyansene som den nye portable varianten finnes i. Den eneste som er unik i så måte, er Unique Marble-varianten – som også selges eksklusivt her hos Lampemesteren.  

Se Kizu Unique Marble her!
<hr>


New Works Kizu Small, Large, Portable, Unique.
Siden lanseringen har New Works og Lars Tornøe gitt ut en rekke forskjellige varianter av Kizu-lampen. Lampens suksess gjorde at det ble etterspurt flere varianter, og derfor finnes det i dag både en stor, en liten, en transportabel og en unik grå variant som kun er produsert i 50 eksemplarer.  

Selv om den første varianten som kom ut var den store – var det faktisk ikke den som ble tegnet først, det var den lille:  

”Vi hadde et ønske om å lage lampen større enn modellen Lars hadde tegnet, fordi vi syns designet kunne bære litt storhet. Den store Kizu-bordlampen var den første vi lanserte, etterfulgt av den lille Kizu og den enda mindre Kizu portable,» sier Knut Bendik Humlevik.  

Da den store varianten kom ut, var den ikke umiddelbart den store hiten den er i dag. Det tok litt tid før den virkelig slo igjennom, forteller Knut Bendik Humlevik:

”I utgangspunktet er ikke Kizu et utpreget kommersielt design, og lampen ble heller ikke en umiddelbar suksess. Det tok litt tid for den å få fotfeste og oppnå den populariteten den har i dag.»


Se Kizu-Small her
<hr>


Silhuetten er enkel, og det er blant annet det som gjør Kizu så fantastisk gjenkjennelig og uforglemmelig. Ofte er det enkelheten som gjør en lampe lett å huske og vanskelig å glemme – og det var også en enkel idé som startet lampeeventyret for designer Lars Tornøe:

”Ideen var å gjenta den samme formen i forskjellige skalaer. Lampens to hovedelementer – bunnen og skjermen – har nøyaktig samme form, men i forskjellig skala og med forskjellige proporsjoner i de sylindriske delene. De runde endene møtes på et tilsynelatende null-tykkelsespunkt,» sier han og legger til:  

”Dette skaper den uvanlige formen og bidrar til lampens tiltrekningskraft.”

Den enkle ideen bruker få linjer, men skaper mye spenning. Halvkulene som møtes danner en dynamikk – og selv om helhetsuttrykket også løftes av estetikken i materialvalg og lysutbytte, er det i hovedsak grunnlaget for enkel geometri som hele uttrykket til lampen står på. En solid base, som den solide marmorbasen som lampen i dag er kjent for, skaper en balansehandling, akkurat slik lampen bringer inn i innredningen.  

”Selv om komposisjonen er enkel geometri, utfordrer designet deg. Kyssepunktet, møtet mellom de to delene, skaper en spesiell spenning i designet. Navnet Kizu betyr også kyss på japansk,» forteller kreativ direktør og medstifter Knut Bendik Humlevik.  

Det er det unike som virker så enkelt som gir lampen sitt klassiske uttrykk – og det er det som fenger. Kizu er en lampe som er vanskelig å forveksle med andre, og den er vanskelig å ta øynene fra.  

”Jeg tror at det er nettopp lampens skulpturelle kvalitet og særegne karakter som er årsaken til suksessen,” sier Knut Bendik Humlevik.  

Se Kizu-lampene her
Se Kizu-lampene her