Foscarini oversetter lys-filosofi og det er karakterisert ved å ha den store respekten for lyskilden. På samme tid er den karakterisert ved å bruke mye kreativitet i forhold til materialer, farger, finish og struktur. Dette går videre utover hva som har blitt gjort tidligere.
Foscarini har også benyttet sig av flere kjente og anerkjente designere, noe som helt sikkert er grunnlaget for deres store suksess.
Rodolfo Dordoni som også har designet for
Flos er å finne i blant designerne. Videre finner vi
Jozeph Forakis,
Patricia Urquiola og
Marc Sadler. De har med sin kreativitet bidratt til å oppfylle Foscarinis verdier om nytenkning.
I løp av årene har de utvidet sin bruk av materialer til å omfatte satin-finish i glass, polyethylen, tre og aluminium. Samt patenterte materialer som et ekslusivt teksturert glassvev og Carbone fiber komposit eller Kevlar® som er et registreret varemerke fra EI du Pont de Nemours and Company.
Som en bedrift med en smidig produksjonsstruktur og en effektiv internasjonal distribusjon, kan Foscarini garantere kundene en høy standard av service. Den unike samlingen av Foscarini lamper er på forkant av moten og med den høye kvaliteten av materialer. De bruker en blanding av materialevalg og kreativitet i forbindelse med utvelgelsen, gjennomføringen og skapelsen av de unike lampene.
Mest bemerkelsesverdig i 2009 var Caboche, Twiggy, Tropico og Allegro lampene. Designklassikere fra tidligere år omfatter de evig populære Lumiere og Havana lampene. Noen er svært vanlig og funksjonelle, mens noen er kunstverk i seg selv.
Forskning, innovasjon, skjerpet oppmerksomhet på høy kvalitet i produksjon og tjenester som tilbys, et internasjonalt fokus, maksimal fleksibilitet og fremfor alt en produktorientert kultur er resultatet av det gode designet. Det er disse elementer som kjennetegner Foscarinis bedriftsidentitet. Summen av disse kvalitetene gjør at Foscarini har greid å utvikle en portefølje med en sterk personlighet. Det er frukten av forholdet og samarbeidet mellom design og produksjon.
De ulike partnerskapene med store mestere og unge talenter fra det internasjonale designsamfunnet, hvor ulike typer faglig erfaring og kreativitet er hovedpersonen i prosjektene, gir selskapet fleksibilitet. Dette har igjen ført til originale produkter som hver for seg er unike og diktert av et enkelt design.
Foscarini's internasjonale fokus har ført til utviklingen av et solid salgsnettverk med flere enn 2.500 multibrand-salgssteder i 50 land. De bakkes opp av en kundeservice på høyt nivå og har vært UNI EN ISO 9001-sertifisert siden 1996. Dette har ført til at Foscarini har lansert sin “Successful Living from Diesel with Foscarini” kollesjon. Det er resultatet av et samarbeid med Diesel, et internasjonalt brand, med ledelsen innenfor livsstil: Nytt språk og ny estetikk for å erobre et nytt publikum.