Født: 3. februar 1898
Død: 11. mai 1976
Kjente verk: Paimio-stolen, Stabel-krakk modell 60, Golden bell A330S pendel
Hand Grenade A110 pendel og Alto-vasene.
Utdannelse: Arkitektur ved Helsinki University of Technology
Hugo Alvar Henrik Aalto er uten tvil en av Finlands største designere gjennom tidene. Han er best kjent for Aalto-vasen, samt møblene i bjørketre; herunder Krakk 60 – en klassiker som er kopiert utallige ganger. Som mange andre arkitekter i sin tid, kunne Alvar mye mer enn bare å tegne hus. For ham var det viktig at en bygning fremstod som en helhet. Han begynte derfor å designe møbler og belysning som passet hans arkitektoniske stil – og med stor suksess.
Hans største inspirasjon til belysning var solstrålene og effekten fra sollyset. Generelt var naturen en stor inspirasjonskilde for Alvar, noe som tydelig sees i hans arkitektur og design. I likhet med møblene hans, har lampene hans oppnådd en klassisk status. Hans tidløse design er spesielt kjent for den funksjonelle vinkelen som oftest var utgangspunktet da han kastet seg ut i et nytt prosjekt.
Historien
Som sønn av Selma Matilda og Johan Henrik Aalto, ble Alvar Aalto født i Kuortane, Finland i 1898. Hans familie flyttet til det sentrale Finland, da han var 5 år gammel, hvor han som 18-åring fullførte grunnutdanningen. Deretter tok han tegnetimer hos en lokal kunstner, ved navn Jonas Heiska, og studerte deretter arkitektur på Helsinki University of Technology.
Mens han studerte, bygde han sitt første stykke arkitektur; et hus til sine foreldre i Alajärvi. I samme periode dro han på sin første utenlandsreise via Stockholm til Göteborg, hvor han jobbet sammen med arkitekt Arvid Bjerke. Han vendte tilbake til Jyväskyla, hvor han åpnet et arkitektkontor som hadde stor suksess med å bygge flere små familiehus.
Med en økende mengde arbeid, flyttet Aalto i 1933 kontoret sitt til Helsinki, hvor han bygde et felles huskontor. I 1924 giftet Alvar seg med den unge arkitekten Aino, som var ansatt på kontoret hans. Bryllupsreisen deres gikk til Italia, der det nygifte paret besøkte Venezia, Paris og Firenze. Den italienske arkitekturen gjorde stort inntrykk på Alvar Aalto – spesielt de små landkirkene. Dette gjenspeiles i hans sene arkitektur, med deres asymmetriske oppbygning, rene hvite vegger og rustikke karakter.
Starten på Artek
På grunn av Aaltos store fokus på helheten i et rom, falt det veldig naturlig for ham å designe møbler, interiør og belysning til bygningene sine. Han var ikke veldig begeistret for de nymoderne stolene i metall og var derfor på utkikk etter et materiale som ga stolene en bedre komfort - løsningen ble formpresset tre, som Aaltos fortsatt er kjent for i dag. På 1930-tallet oppfant han en produksjonsmetode som gjorde det mulig å bøye og spleise tre. Han eksperimenterte med de organiske formene, for å løse kompliserte problemstillinger. Eksempelvis Paimino Stolen som ifølge Alvar hadde en helning, som hjalp med å trekke pusten hos tuberkulosepasienter.
Møblene hans ble utstilt i London og Milano, hvor de fikk mye oppmerksomhet. Sammen med suksessen fulgte en stor forespørsel på møblene hans, men han var ikke interessert i å lage forretning og avviste derfor alle henvendelser. I den forbindelse fikk en representant fra møbelfabrikken hans i England kontakt med Alvars gode venn Niels-Gustav Hahl. I samarbeid med Marie Gullichsen, ønsker de å imøtekomme etterspørselen på møblene.
Det finske selskapet Artek ble derfor grunnlagt i 1935. Bak selskapet stod Alvar Aalto selv, hans kone Aino Aalto, Nils-Gustav Hahl og Marie Gullichsen. Misjonen deres var ”Å selge møbler og fremme den moderne levekulturen ved utstillinger og andre utdannelsesmessige midler”. Det ble starten på Artek, som i dag forhandler møbler, interiør samt belysning.
Les eventuelt mer om Artek her